Domov » Kauzy » Třebíč – zakázka šitá na míru

Třebíč – zakázka šitá na míru

Zakázka v Třebíči až podezřele seděla pouze stávajícímu dopravci, který patří pod skupinu ICOM  Transport. Garáží pro desítky autobusů prostě jen tak někdo nedisponuje… a disponovat nebude…

Přes rozhraní Globaleaks, které zabezpečuje naprostou anonymitu oznamovatele, jsme byli upozorněni na podezřelé nastavení zakázky na zajištění autobusové dopravy v Třebíči a okolních obcích. Informace, které jsme díky oznamovateli získali, jsme zhodnotili jako tak závažné, že jsme se rozhodli zaplatit poplatek 10 000,- Kč a podat podnět na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Šlo totiž o zakázku s předpokládanou hodnotou 280 mil. Kč na 8 let, o kterou musel být na trhu velký zájem. Bohužel se do zadávacího řízení přihlásila pouze jediná společnost –  TRADO-MAD, s.r.o.,  IČO: 25320807, jež je 100% vlastněna  jihlavskou společností ICOM transport a.s., IČO: 46346040.

Zadávací podmínky zakázky byly, dle našeho názoru, diskriminační v následujících ohledech:

a) příliš krátká doba mezi ukončením zadávacího řízení a zahájením plnění služeb

Zadavatel totiž vypsal zakázku v dubnu 2016, přičemž uchazeči mohli podat nabídky do konce srpna 2016. Bylo zřejmé, že dříve jako na začátku října nebude s vítězným uchazečem smlouva podepsána, což kladlo značné nároky na dispozice vybraného uchazeče. Obstarat do 1.ledna 2016 desítky potřebných autobusů s velmi specifickými parametry (GPS vybavení pro komunikaci se semafory, WI-FI připojení, USB nabíječky…) k plnění zakázky není tak snadné. Konkurence dokonce tvrdila, že téměř nemožné. My si pomohli ještě odkazem na rozhodnutí ÚOHS  R142/16, které podobně krátkou lhůtu v zakázce na autobusovou dopravu označilo jako rozporné se zákonem.

b) požadavek na krytá stání používaných vozidel

Největším paradoxem zakázky byl požadavek vyplývající přímo z návrhu smlouvy, a to že vybraný uchazeč musí uchovávat všechny autobusy pod střechou.  Není tak s podivem, že jediný uchazeč, který se do zadávacího řízení přihlásil a splňoval i tento požadavek, byl stávající dopravce TRADO-MAD, který si podle vyjádření svých konkurentů právě požadované parkovací stání před nedávnem pořídil…

Neznáme sice podmínky v Třebíči, nicméně pochybujeme, že by tento požadvaek dokázal v tak krátké lhůtě splnit kdokoli jiný kromě stávajícího dopravce.
Značné podezření na porušení zásady rovného zacházení v nás vzbudily i

c) podobnosti projektového záměru a zadávací dokumentace

TRADO-MAD totiž podle svých webových stránek podal projektový záměr pro získání evropských dotací na inovaci autobusové dopravy v Třebíči. Projektový záměr byl však až podezřele shodný se zadávací dokumentací, kterou město Třebíč zveřejnilo. Není tedy zřejmé, který dokument vznikl první. Pokud to byl projektový záměr, který byl inspirací pro zadávací dokumentaci, pak šlo o zásadní porušení zásady rovného zacházení. Tato zjištění však již musíme nechat na ÚOHS.

Výše zmíněné nás tedy vedlo k přesvědčení, že reálná soutěž v Třebíči nemohla proběhnout. Zatím to vypadá, že i ÚOHS sdílí naše pochybnosti, neboť zahájil s městem Třebíč správní řízení.

Přílohy:

Podnět na ÚOHS ze dne 24. října 2016

Na základě našeho podnětu obdržel Třebíč pokutu ve výši 1,5 mil. Kč, viz zde.

 

Stav k 6.1.2017

Pro další informace kontaktujte oziveni@oziveni.cz

Mohlo by Vás zajímat

Hostivice po našem podnětu začala úspěšně vymáhat pokutu 150.000,- Kč po odpovědné osobě

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil městu Hostivice pokutu ve výši 150.000,- Kč v souvislosti se …

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *